Det går opp og ned
Hva er meningen med å sette liv og helse på spill for å komme seg
opp på et fjell på vanskeligst mulig måte? Spørsmålet har vært stilt og besvart
på ulike måter i generasjoner. George Mallorys svar på hvorfor han plent skulle
til toppen av Mount Everest er det mest kjente: «Because it’s there.». Det er
et herlig, kontant svar, som forutsetter at de som forstår det forstår det, og
de som ikke forstår det vil ikke komme til å forstå, om man så forklarer seg
til dommedag. Men hva er det de som forstår, forstår? Det vil nok variere, for
Mallorys svar gir oss selv anledning til å legge vår egen bakgrunn, drømmer og
ambisjoner inn i et slikt prosjekt.
Vi klatrer nå uansett, noen av oss. Noen klatrer på fjell, og
andre klatrer på andre felt. Det er nemlig mange klatrefelt i livet, og mange
setter alt på spill for å nå toppen de drømmer om. Hva er det der oppe som
trekker sånn i oss? Er det endestasjon for drømmene og ambisjonene våre når vi
kommer opp? Er toppen det stedet hvor vi vil finne ro og tilfredshet? «Den
eneste Zen du finner på toppen av fjellet, er den Zen du har med deg», sier
munken. Det er nok noe i det. Tar man klatrehistorien i betraktning, ser det ut
til at det å klare ett fjell, en rute, fort fører til at man påtar seg en
vanskeligere rute i neste omgang. Bonington & co dro til Annapurna «the
hard way», Messner tok 8000-metrene for seg uten oksygen, og gjerne i selskap
med bare seg selv. Honnold klatret El Cap usikret. Gigantene i klatrehistorien
har etter tur funnet sitt «umulige» prosjekt, for så å mestre det. Vi som har
mer begrensede evner og ferdigheter, betrakter det med beundring og ærefrykt.
Kjenner vi et snev av misunnelse og ønske om at det var oss?
Jeg gjør det, der jeg skjelvende klorer en kile inn i veggen på en
unnselig liten rute, mens jeg gjør mitt beste for å stoppe ristingen i bena.
Jeg skulle så gjerne ha fått til noe som var imponerende, på så mange felt jeg
har forsøkt å klatre på. Jeg forsøker å trøste meg selv med at toppen bare er
en del av målet, og at det viktigste er prosessen og den veksten man opplever
underveis. Det er jeg som skal oppleve gleden ved min klatring, og ikke gjennom
andres reaksjon på den. «Klatring handler om bevegelsesglede, vennskap,
mestring og eventyrlyst», sier Lektor Bø. Det er helt riktig, og Lektor Bø er
en klok mann. Det er mål som er verdt å klatre etter. Men hvorfor skriver
han om det etterpå?
Det vi foretar oss foregår ikke i et tomrom. Nærmest enhver
handling vi mennesker foretar oss, er en sosial handling. Når jeg henger hjemme
på fingerbrettet, for å få styrke nok i fingrene til å kunne bevege meg opp en
halv grad, er det ikke utelukkende meg selv og de kommende klatrerutene som
ligger i bevisstheten, det er de andre også. De andre, som skal få se at jeg
også kan, og anerkjenne dette, slik at jeg opplever å ha en plass, en funksjon
og mening: Jeg kan noe. Jeg betyr noe. Vær speilbildet mitt, og la meg føle meg
hel, verden.
”Hvis du skal bestige et stort fjell, begynn fra toppen”, sier
munken. Det er vanskelig å forstå hva han mener. Er det nok et meningsløst tankespill
fra noen som skal framstå som at de forstår mer enn andre? Det vil vi jo også
gjerne være; noen som kan mer enn noen andre. Det er en del av det sosiale i
klatringen, å måle seg mot resten. Hvis det mot formodning skulle være noe i
det å begynne fjellklatringen fra toppen, begynner i så fall ruta med
opplevelsen av å kunne noe, å bety noe, og å være bedre enn noen andre. Derfra
beveger det seg nedover, og det blir mørkere jo lengre ned man kommer. Hvorfor
var det viktig for meg å bety noe? Hva betyr det å bety? ”I still have trouble
figuring out what ”mean” means”, sa Samuel Beckett. Hvem var det vi ønsket å
bety noe for? Har vi en dragning mot å bety noe for de som ikke bryr seg om oss,
mens vi tar de som er glade i oss for gitt? Når kan vi stole på at vi betyr noe
for noen, hva er beviset på det? At de sier det, eller skal vi lese vår
betydning for dem i handlingene deres? Det er i sannhet vanskelig å vite hva
”bety” betyr, og det er bare ett av cruxene på denne ruta. Det kan kjennes
bunnløst, mørket lengre nede. Det er ingen rutebeskrivelse, og du selv er den
eneste kjentmann, selv om det ikke føles slik. Det er frisoloering mellom
åndene fra the Christmas past, for denne turen går i sinnet, men et fall kan
være like fatalt som fra Trango Tower.
De som har gått denne nedturen sitter igjen med et annet
perspektiv enn de som bare har beveget seg mot toppen. For å si det som Sverre
Ranum, turbokforfatter og patologisk friluftsmann: ”Hvis du bare går toppturer,
går du glipp av mye.” Likevel er det mange som helst unngår slike klatreturer
mot bunnen, da det som kjent er vanskeligere å klatre nedover enn oppover.
Dessuten aner vi noe om hva som befinner seg der nede, for det er ikke bare et
hjerte av gull, men også et uhyre som vokter det. Det vil vi helst slippe å se,
for det er bare noen andre som er sånn. Jeg er Abel, det er min bror som er
Kain.
Forleden dag lot Lektor Bø og jeg slike tanker ligge hjemme, og
dro ut og klatret lette og trygge ruter, bare for å ha det hyggelig, og å kose
oss med verden slik den er på sitt enkleste: Når du ser at solen skinner for
femtiåttende dagen på rad, men overser at bjørketrærne har blitt gule og tørre
midt i juli. Det var bevegelsesglede og vennskap som var fokuset, og de andre
trengte ikke å bry seg. Jeg dro hjem og ønsket at jeg alltid kunne ha hatt det
sånn; at livet kun bestod av solskinn, trygge ruter og stabile relasjoner.
Likevel vet jeg at både jeg og den gode lektoren ikke hadde holdt ut en slik
tilværelse.
Hvorfor ikke? Fordi ”det” er der, som Mallory sa. Utfordringene,
risikoen, smerten, redselen og fallpotensialet er der, men også løsningene,
lettelsen, kameratskapet og den eventyrlige spenningen i å utforske et ukjent
terreng, om det går oppover eller nedover. Vi har alltid klatret, helt siden vi
for tusenvis av år siden klatret ned fra trærne og reiste oss opp. Vi har
ønsket å gjøre det bedre, være bedre som individer og art. Det er vår store
styrke. Vår største svakhet er drømmen om å være bedre enn vår neste, å bety
mer enn vår neste. Kanskje det er det som er det endelige, umulige målet med å
starte fra toppen av fjellet; å komme fram til at vi elsker vår neste som oss
selv, og at det er uviktig hva vi får tilbake. Det er et turmål som får selv
Mount Everest til å blekne.
Så vi klatrer. Oppover og nedover. Av og til bommer man på ruta og
må snu, av og til kommer man til en falsk topp og tror man har klart det store,
før man i ettertid får bekreftet at det var visst ikke det likevel. Og av og
til er det noen som faller, og viser med det for alle andre hvor farefull
tilværelsen vår er. Det vekker reaksjoner. Folk undrer seg, noen ganger
anklagende, over hvorfor man skal påta seg slik en risiko. ”Jeg kan ikke forstå
det”, sier de, ”Går det ikke an å bare dra ut og kose seg i sola heller?” Jeg
prøver, men jeg klarer ikke ta blikket fra de døende bjørketrærne. Vi må
videre, komme lengre. Jeg må komme høyere, dypere, bli renere, sterkere og ha
en annen funksjon enn som en cruiseturist på livets seilas. Jeg tenker på da
salige Arne Næss Sr. fikk spørsmål om hvorfor han begynte å klatre. ”Det er
ikke jeg som har begynt”, svarte han. ”Det er du som har sluttet.”
Vi må fortsette å klatre, oppover og nedover, på våre utvalgte
ruter og felt i tilværelsen, for mennesket har mye igjen å utrette. Vi gjør det
best når vi klatrer sammen med en annen; noen å dele godt og vondt på turen
med, og noen som passer på oss. En trofast partner, bundet sammen med oss i et
ubrytelig bånd som knytter oss til samme skjebne, om det er midlertidig eller
for alltid. Det er tryggheten i alt det vanskelige; at det er noen som går
sammen med oss, om det er til toppen eller i fortapelsen. En gang i blant
dukker det opp en spektakulær frisoloist og, noe vi reagerer på med en blanding
av avsky og beundring. Vi vet ikke helt om vi har sansen for den slags vågal
individualisme, og kanskje vi ikke skal ha det heller. Kanskje båndet mellom
oss er det viktigste, når det kommer til stykket.
Et menneskeliv eksiterer i et kort glimt mellom to evigheter; før
vi noen gang var til, og etter at vi aldri mer vil være til. Det kan være
vanskelig å forstå et annet individs veivalg på opp- og nedturene gjennom denne
enestående muligheten som livet er; om det er kunstneren som går til grunne i
rus og selvforakt på jakt etter sitt unike uttrykk, næringslivslederen som
går over ende med hjerteinfarkt, politikeren som utsletter seg selv og blir en
levende meningsmåling, eller fjellklatreren som går i bakken og blir borte. Vi
har en tendens til å kritisere andres valg av undergang, men kanskje vi ikke
burde gjøre det. Kanskje vi heller burde la oss inspirere, ikke til å gå under,
men til å ta fatt på vårt eget fjell, og jobbe med vår egen rute. Det gjelder
bare å huske å ikke utelukkende klatre i én retning, om det er mot toppen eller
mot bunnen, for da er det mye vi går glipp av.
Cruiseturisme på Øvre Eikenuten, i følge yr.no en "ås".
Kommentarer
Legg inn en kommentar